onsdag, februari 03, 2010

Om...
Två läsupplevelser och fem karaktärer i böcker lästa av klass NV2b...


Kinesen av Henning Mankell.

”Kinesen” är spännande deckare som förflyttar sig över tid och rum, ena stunden befinner man sig i huvudet på en ung kinesisk man som arbetar under slavliknande förhållande i USA under 1800-talet. Andra stunden följer man Birgitta Roslin, som måste betraktas som huvudperson, en 50 årig domare som upptäcker en koppling mellan sig själv och en fruktansvärd massaker som begåtts i liten by i Värmland. Dessutom får vi följa flertalet spännande karaktärer. I slutskedet av boken flätas alla de nämndas öden samman och leder till en storslagen och dramatiskt avslutning.
Som bekant var mina förväntningar inför boken väldigt högt ställda, men jag tycker att de med bravur infriats och jag tycker den var väldigt bra. Henning Mankell lyckas att berätta flertalet parallella historier utan man förstår att de senare kommer flätas ihop, men när de väl flätas ihop förstår man allt och avslutningen är ett av de bästa kapitlen jag någonsin läst. Dessutom lyckas Mankell med konststycket att göra kinesisk historia intressant, då man får inblick i hur det kinesiska bondesamhället har utvecklas till av världens ledande ekonomier. Avslutningsvis måste jag säga att läsa ”Kinesen” har varit riktigt trevligt och jag rekommenderar denna bok till alla, speciellt den historieintresserade.

Av Oscar.



Hypnotisören av Lars Kepler.

Lars Kepler har ett alldeles speciellt och särpräglat sätt att skriva som gjorde att jag inte kunde lägga ifrån mig boken om jag väl tagit den för att läsa. Det hände flera gånger att jag läste till klockan var väldigt sent på natten och att jag därmed förlorade någon timmes sömn. Vad var det som gjorde att jag fastnade i boken? Jag tror att det definitivt handlar om att den var spännande hela tiden och att det hände något på varje sida som var intressant eller spännande. Något som också var väldigt skickligt gjort var de avslutande meningarna eller det avslutande stycket i varje kapitel som hela tiden fick en att ställa frågan: "Vad kommer hända härnäst?"
För att ta reda på det så läste jag oftast ett kapitel till och sedan ännu ett för det gjorde mig väldigt intresserad hela tiden. Boken har, som jag anser, två viktiga peripetier och vändpunkter som gör att handlingen får "nytt" liv och blir ännu mer spännande och till sist med en rafflande upplösning och ett bra avslut för de kvarlevande karaktärerna, även om de aldrig kommer att glömma allt som har hänt dem.
Av Fredrik.




Odjuret av Roslund och Hellström.

Det är nu dags för blogginlägg nummer 2 och jag ska välja en karaktär att berätta om. Det finns en del karaktärer inblandade i boken, men den jag först tänker är såklart huvudpersonen. Namnet är Fredrik Stefansson och hans dotter blir sexuellt utnyttjad och mördad som femåring. I boken får man följa Stefans kamp mot alla känslor och allt jobbigt efter dotterns död. Till en början är han som en helt vanlig pappa, författare- så han kan jobba vilka tider han vill. Han älskar sin dotter och sin fästmö över allt annat. Jag fick en bild av att han var en väldigt sliten man, att han på senare tid fått svårare att skriva, vilket gjorde honom enormt stressad. Detta resulterade i många sömnlösa nätter, men han gjorde ändå alltid så gott han kunde för att hans familj skulle må bra. Till en början kändes han ganska neutral, stressad över jobbet, men älskade sin familj- vilket väl är många människors vardag idag. Han verkade inte aggressiv eller på något vis farlig, men heller inte någon jätterolig person, utan mer neutral. När hans dotter sedan dog förändrades han som person helt och hållet. Den familj han hade kvar var inte längre lika viktig och han värdesatte andras liv, precis som om det skulle handla om ickelevande ting. Han tänkte väl igenom vad han skulle göra, trots att han var fruktansvärt arg. Han genomförde en hemsk handlig, han dödade en annan människa. Men fortfarande fick jag intrycket av att han var en snäll person, och man kände medkänsla med honom genom hela boken, trots att han faktiskt tog en annan människas liv. Ju längre boken gick, desto mer tyckte man egentligen om honom, fast han blev mer och mer anonym och tillbakadragen allt eftersom boken gick.
Av…

Svek av Karin Alvtegen.

Jag har valt att skriva en karaktärsblogg om en av huvudpersonerna (Eva) i "Svek". När Eva luskar ut att Henrik, mannen hon varit gift med i 15 år är otrogen mot henne tar hon extremt mycket mod till sig och planerar sin hämnd. Eva verkar till en början tillbakadragen. Det beror nog mest på att Eva under det senaste halvåret känt sig ignorerad och inte fått någon kärlek. Jag tror att Evas förändring mest bygger på Henriks svek. Eva verkar vara en person som ändå haft det väldigt bra, med en bra uppväxt och bor i ett stort fint hus. Allt eftersom hon inser att Henrik ofta hittar på lögner och sviker henne gång på gång växer den kärlek hon en gång haft, till hat. Evas reaktioner på vad Henrik säger och gör kan jag ofta känna igen mig på. Till en början bryter man kanske ihop, men inser så småningom att man måste göra något åt saken och inte visa sig svag för personen i fråga. Därför skulle jag beskriva Eva med tre adjektiv, smart, modig samt handlingskraftig. Frågan blir då om man ska vända på det och tänka på om det verkligen lönar sig för Eva att hämnas och starta en konflikt med Henrik. Som sagt tror jag att man känner att man vill ge igen och det blir svårt att undvika en hämnd. Ett instabilt förhållande visar sig vara mycket värre än man kan tro. Att gå och oroa sig för Henriks och hennes framtid är nog väldigt påfrestande på flera sätt. Jag tror att det är vanligt att man ofta ger mycket energi åt till att bara gå och tänka och det tynger ner henne. Det Eva absolut inte vill är att som offer visa sig sårbar och sviken. Visar man den sortens känslor har gärningsmannen på något sett "vunnit". Jag hittade en intressant fråga som är relevant till denna bok och som får avsluta min karaktärsblogg. "Vem skapar den första länken i kedjan och hur blir ett offer själv en gärningsman? Och när slutar en gärningsman att själv vara offer?"
Av Louise.



Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren.

Nu har jag läst ut boken, och är väldigt gripen av den enorma sorg som drabbar huvudpersonen Hercule Barfuss. Boken berättar om denna karaktär som föds som samhällets felande länk, som har svårt att hitta en plats att passa in.
Som tur var fanns hans trovärdige vän och enda kärlek vid hans sida - Henriette Vogel, dessa två skiljs dock åt senare och Hercules livsglädje dör ut. Förväxlingen mellan drömmar, tankar och verklighet fann jag vid flera tillfällen vilseledande, då man inte visste vilket som hände på riktigt, dock fick jag grepp om handlingen strax därefter. Det som verkligen grep mig i boken var de varierande adjektiven som vilt beskrev stämning, miljö och personligheter. [Borttagen mening om slutet i boken.]
Av Lewis.



Flyga drake av Khaled Hosseini.

I min bok Flyga drake, har jag valt att beskriva huvudpersonen Amirs far Baba, som jag tycker är intressant på grund av den mystik och den ensamhet som på något sätt omsluter hans karaktär.
Baba presenteras i boken som en man som helst tar saken i sina egna händer, inte ryggar för någonting och inte tror på att det finns någon Gud. Han beskrivs fylligt som "en naturkraft, ett resligt pashtunskt praktexemplar med tjockt skägg, krulligt brunt hår som var lika yvigt som han själv, händer som såg ut att kunna rycka upp ett pilträd med rötterna och en svart blick som kunde få djävulen att falla på knä och tigga om nåd." I början av boken är Baba en hård och oengagerad far till Amir. Han är tveksam till sonens läsande och skrivande och föredrar istället att han ska börja spela fotboll och bete sig mer som en man. Amir förstår till en början inte varför Baba behandlar honom på det sättet, varför han inte får sin fars äkta kärlek. Inte förrän 25 år senare, när Amir har bosatt sig i USA, skaffat sig en fru och fått reda på att han och Hassan var halvbröder och hade samma far, klarnar allting för Amir. Hans pappa har slitits mellan Amir och Hassan, mellan två halvor som han egentligen älskade lika mycket, men inte kunde göra. Hassan kunde han inte älska lika fritt, genuint och obehindrat som en far, vilket han lät Amir -den halva han fick älska- lida för. I Amir och Hassan såg han den hemlighet, det misstag och den synd han hade varit tvungen att leva med i så många år. I USA, där inte Hassan fanns med, såg han bara Amir. Där behandlades Amir därför också bättre, för där fanns inte längre någon hemlighet, något misstag eller någon synd.
Av Andrew.



Snabba cash av Jens Lapidus.

JW, Johan Westlund, är en av bokens tre huvudkaraktärer. JW lever i sina stockholmsvänners ögon, ett äkta bratliv. I själva verket är JW ingen brat utan en vanlig Svensson från Robertsfors i Värmland. JW är i ung 20 års ålder och läser på universitet. Han lever sin dyra livstil med nippe o de andra bratsen två-tre gånger i veckan och snålar för att gå runt resten av tiden. Förutom bostadsbidrag, studiebidrag och studielån kör JW svarttaxi vissa kvällar i veckan åt Abdulkarim. På en bra kväll/natt i taxin tjänar JW ca 2000 kr vilket kan komma väl till hands för en fattig man med dyra vanor som lätt bränner minst lika mycket på en kväll med grabbarna.
JW.s dyraste vana med grabbarna är isen, snön, k eller kallade kokain om du vill, grabbarna turas om att skaffa till partykvällar. JW.s intresse i k-branschen väcks när han tänker på hur mycket turken som säljer till grabbarna måste tjäna på bara dem och sedan på sina andra kunder. En kväll när han kör svarttaxin o skjutsar Abdulkarim fråga Abdulkarim ,JW, om han inte skulle vilja börja köpa o sälja snö av honom eftersom JW har skött svarttaxi jobbet utmärkt och om JW inte skulle vilja tjäna lite mer pengar så han kan börja leva den livstil han verkligen vill ha. JW funderar ett tag och bestämmer sig för att testa o se hur det går. JW märker att han har en talang för k försäljning o tjänar flera tusen redan första helgen.
JW.s karriär skjuter i topp tillsammans med pengarna men minnet efter hans försvunna syster, Camilla, försvunnen sen 4 år tillbaka i tiden plågar honom och när ett minne väcks börjar han söka efter spår efter systern i stockholms undre värld. JW står nu inför nya val och nya vägar att gå studier, leta spår för att få reda på vad som hände me Camilla och sin nya karriär inom k-branschen. Blir det ett lyckligt slut på JW.s drömmar om lyx, brudar, BMW.n och miljonerna?

Av Simon

Inga kommentarer: