onsdag, december 15, 2010

Igår var jag på en spännande föreläsning om Webb 2.0, sociala medier och tips för den egna omvärldsbevakningen! Föreläsningen hölls av ILS, Informations- och lånecentralen i Malmö.

Det finns ju oerhört många sociala medier på nätet, dvs olika tjänster där användarna kan kommunicera med andra, skapa innehållet på sajter, dela med sig, tipsa osv.
Exempel på olika sociala medier:
  • Sociala nätverkstjänster, ex Facebook
  • Bokmäkestjänster, ex delicious. Den här tjänsten innebär att du kan spara dina favoritsidor på en nätsida och därmed komma åt den överallt. Dessutom kan du dela den med andra.
  • Bloggar, t ex den du är inne på just nu :)
  • Mikrobloggar, ex Twitter, där du har en begränsad mängd utrymme för varje inlägg.
  • Wikis. Ett bra exempel här är ju Wikipedia!
  • RSS Denna tjänst finns på de flesta olika tjänster och innebär helt enkelt att du kan prenumerera på nya inlägg/händelser på tjänsten. Dessa samlas då på ett ställe och det är lättare att få en överblick!

Viktigt att tänka på när man använder sociala medier, är att det man publicerar ligger kvar. Innan man använder en tjänst bör man ta reda på vad som gäller för tjänsten, t ex vem äger rättigheterna till det jag publicerar på tjänsten? Ett exempel här är Facebook som, när du lägger ut en bild, äger rättigheterna till den bilden och kan använda den ex i reklamsyfte. Det finns många fler och liknande exempel och det är därför bra att tänka efter först och bestämma sig för vad som är ok för en själv.

På föreläsningen fick vi också ta del av internetstatistik, t ex visste ni att minst hälften av alla mellan 15-24 besöker Youtube varje dag?

Detta och mycket mer lyssnade jag till igår. Är du nyfiken och vill höra med? Kontakta mig gärna på anneli.hallbjork@hessleholm.se eller kom in i biblioteket!

2 kommentarer:

Anna Åkerberg sa...

Det var en trevlig eftermiddag i Hässleholm! Lägger in ditt bloggflöde i min RSS-läsare på stört :)

Bibliotekarien bloggar sa...

Det är så viktigt med föreläsningar som den igår, dels för att träffa kollegor och dels för att få ny input!
Kul att du lägger till bloggen till din RSS-läsare! :) Jag har ett antal adresser och sidor från igår som jag tänker lägga till i min!
Ha det fint! /Anneli