fredag, januari 29, 2010







Tiden är året efter andra världskrigets slut och platsen är London. Krigets efterdyning är fortfarande mycket märkbara med ransoneringskort och hus och hela kvarter i ruiner. Juliet Ashton är författare och funderar på vad hennes nästa bok ska handla om. Då dimper ett brev från Kanalön Guernsey ner i hennes brevlåda. En man vid namn Dawsey Adams har hittat hennes namn i en bok av Charles Lamb och undrar om hon känner till fler böcker av honom? Detta är början på en brevväxling mellan Dawsey och Juliet där Dawsey berättar om ockupationen på ön under andra världskriget och öns läsecirkel med namnet Guernseys litteratur- och potatispajssällskap. Juliet fascineras av berättelserna om ön och dess läsecirkel och har snart inlett brevväxling med flertalet av dess medlemmar. Inte långt därefter packar hon väskan för att hälsa på alla sina nya vänner personligen. Det blir en resa som förändrar hela hennes liv...

Guerneys litteratur- och potatispajssällskap av Mary Ann Shaffer. En helt underbar och oemotståndlig brevroman om andra världskriget, efterkrigstiden, kärleken till litteratur och läsning, relationer och vänskap! Själv kunde jag inte lägga ifrån mig boken! :)

2 kommentarer:

Ylva sa...

Visst är det en trevlig bok!

Bibliotekarien bloggar sa...

Jag tyckte att den var helt underbar och kunde inte lägga den ifrån mig förrän jag läst ut den! :)