måndag, december 14, 2009

Här kommer fler...
första intryck...skrivna av elever i NV2b.



Skeppet av Stefán Máni.
Två helt skilda världar blir man bekant med som inledning. Den ena har det svårt, har skulder till fel människor, vilket leder mannen i familjen in på fel banor. Den andra familjen verkar tillhöra överklassen, men fylld av intriger och redan i början så följs dödsfall av ett annat och mystiken tätnar. Redan efter ett par tiotal sidor så är boken väldigt rå och det verkar bara bli värre och värre. Kontrasten mellan familjerna gör det hela mer galet, ska bli intressant och se ifall de olika handlingarna i boken vävs tillsammans. Väldigt lovande.
Av ...

Snabba cash av Jens Lapidus.
Efter att ha läst ca 40 sidor har jag redan märkt att det är ett språkbruk som överraskar, väldigt mycket svordomar. Det stör förvisso inte mig utan ger en större och bättre verklighetsuppfattning. Jag känner att inledningen har varit ganska lugn men att stormen snart kommer blåsa upp, alla karaktärer står redo på avsatsen och väntar på att förändra sina liv. Fängelseflykt, på väg in i knark branschen och jobb åt stans tuffaste boss är det som står på schemat för karaktärernas liv, det kommer antagligen ge mig lika mycket spänning som för dem. Handlingen är väldigt intressant och jag ser nu fram emot att få reda på hur det ska gå för dem.
Av ...


Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren.
Min första tanke var att boken skulle vara ett litterärt mästerverk, delvis pga de goda intrycken från tidigare läsare men även från recensionerna på omslagets ut- och insida. Personligen fann jag början svår att greppa där det förekom en stor mängd beskrivningar, dock kom jag in i handlingen strax därefter.Författaren Carl-Johan Vallgren inleder berättelsen i ett sjukhus, där en kvinna från glädjehuset kommer rusandes in och ber doktorn förlösa två barn, ena där mamman är frisk och den andra där mamman visar tecken på missfall.Den mindre friska mamman föder ett levande barn, dock gravt missbildat.Mamman gick bort men barnet lever vidare..
Av Lewis.

Kinesen av Henning Mankell.
Deckare har alltid varit min favoritgenre inom skönlitteraturen. Dessvärre har jag lyckats missa alla Henning Mankells spännade deckarromaner. Men nu är det äntligen dags att läsa en bok av Henning Mankell och mina förväntningar är skyhöga.

De första sidor börjar oehört spännade. De beskriver otroligt detaljerat, hur en varg hittar ett lik. Detta lik visar sig senare tillhöra en av 18 döda kroppar som hittas i en liten by i Värmland. Därefter får vi följa den spännade jakten på personen/ personer som har begått detta fasanfulla brott.

Direkt efter de två inledande kapitlen känns det som mina högt ställda förväntingar kommer att infrias och jag kommer med nöje följa den spännande jakten på personen/personerna bakom denna fruktansvärda massaker.
Av Oscar.

Fler boktips av elever i klass NV2b kommer på tisdag...

Inga kommentarer: