fredag, september 18, 2009

Första intryck...
skrivna av elever i TE3bc



Tre Sekunder av Roslund & Hellström

I bokens inledning följa får man följa en man som nyss stigit på en färja mellan Estland och Sverige. När han beställer dricka i båtens bar kan man dra slutsatsen att han är av Baltiskt ursprung, av språket att döma. Man får förklarat för sig att han är en ”mula”, en person som använder sin egen kropp till knarksmuggling, och att han bara några timmar innan avfärd tvingades äta ett antal bollar av ”gummiliknande massa” innehållandes amfetamin.
Inledningen fungerar bra och sätter effektivt sin prägel på boken. Den lämnar en också något förvirrad, vilket gör att man vill fortsätta läsa. Man förstår att det handlar om knark och om Baltisk maffia.

Av Filip.
Små citroner gula av Kajsa Ingermarsson.

Agnes verkar vara en sofistikerad tjej som har framtiden framför sig. Hon jobbar som hovmästare på en av Stockholms finare restauranger och är överlycklig över sitt jobb. Men allt är inte så bra. På jobbet blir hon trakaserad av sin chef, med sexistiska ord och smekningar. Efter sex månader på jobbet hade hon vant sig, hon hade börjat acceptera och ta allt med en nypa salt. Men en kväll i vinkällaren vänder världen sig upp och ned. Karriären försvinner mitt framför hennes ögon, men det är inte hennes fel.
Små gula citroner fångar en från första raden. En bok som skildrar verklighetens mörka och ljusa sidor, det onda och goda. En verklighetstrogen bok som du inte kan släppa ur din hand; karriär, våldtäkt, kärlek.
Av Sofie.

Gör vad du vill av Erlend Loe.

Det första man ser av boken är dess rosa framsida. Den är helrosa men författarens namn i lila och bokens titel i vitt. I nedre kanten av boken ser man en liten bild av ett flygplan. Mitt intryck av bokens framsida blir att den är tjejig pga bokens färger. Första meningen på baksidan av boken står det i större text: " JAG ÄR SÅ IN I HELVETE FÖRBANNAD PÅ DIG, PAPPA." och då känner jag direkt att detta är som en konflikt mellan en dotter och pappa, men sen när jag läser resten av baksidan förstår jag att Julie som flickan heter, är besviken på sin pappa som tog risken att låta resten av familjen inklusive sig själv att flyga med ett inrikesplan i Afrika. Risken som Julie befarade blev san och hennes familj omkom i en flygolycka och hon blir nu ensam. När jag har läst detta känner jag mig redan insatt i hennes situation men jag känner att det är för ytligt och vill därför fortsätta att läsa bokens innehåll vilket för mig är väldigt positivt.

Av Emma.

Midvinter Blod av Mons Kallentoft

Jag har lästa ca 30 sidor in i boken. Prologen ger sken av en person som blir misshandlad antingen fysiksk, psykiskt eller både och, dess perspekitv. När man börjar läsa själva boken sen kan man få för sig att den personen i börjar är huvudpersonen Malin. Det är ju dock ingenting man kan veta säkert. Boken verkar också vara väldigt djup och karatärernas tankar ger en själv en tankeställare.
Malin bor i Lindköping och arbetar hos polisen. Precis där jag slutade läsa så kom Malin och hennes kollega Zeke fram till en mordplats. En man som hänger lämlästad och hängd i ett träd mitt ute i ingenstans, naken och oigenkännelig den iskalla vintermorgonen.
En intressant bit i boken är att författaren har skrivit ur den dödes perspektiv när han hänger i trädet, då han ser sig själv bli hittad och ser poliserna komma för att undersöka. Författaren har skrivit detta citat ur den mördades perspektiv; "Jag tycker de två ljusen på bilen som närmar sig borta på vägen är vackra. Vackert fanns aldrig förr. Kanske finns det bara för oss döda? Det är skönt, så skönt att slippa de levandes alla bekymmer."
Av Kelly.

Snabba cash av Jens Lapidus.

Jag har nu läst ca 70 sidor i boken snabba cash och jag har fått ett positivt första intryck. Hitintills har boken varit intressant och lättläst. Boken handlar om tre olika personers liv. Trots detta är boken väldigt lättläst och det är lätt att hålla isär dem olika handlingarna. Jag misstänker att dem olika personernas liv kommer flätas samman på något sätt längre fram i boken. Språket i boken passar bokens handling bra. Ord som ”chilla”, ”hombre” och ”loco” förekommer regelbundet i boken och det gör att man verkligen får in rätt känsla för handlingen.

Av ....

Fler boktips av elever i klass TE3bc kommer på måndag...

Inga kommentarer: