måndag, november 03, 2008

Boktips om komplicerade syskonrelationer..

"Nu är klockan snart fyra och jag kan inte sova. Kan du svara mig på en sak? FÅR man bli alldeles varm och matt i hela kroppen av att se på sin egen brorsa? Får man det, ens om han är den snyggaste och finaste killen i hela universum? Jag kan inte hjälpa det! Och jag skäms så inihelvete." (s 28)

Syskonkärlek av Katharina von Bredow handlar om syskonen Amanda och Ludvig och den förbjudna kärleksrelationen som de inleder och konskevenserna det får. Otroligt bra. Otroligt gripande.


Ninas mamma har träffat en ny man och de ska flytta ihop. Och inte nog med det! Hans två söner, i ungefär samma ålder som Nina, ska också flytta in. Men det går bättre än väntat, betydligt bättre.. Snart börjar känslorna växa mellan Nina och en utav bröderna. Men hur fungerar det egentligen att ha en relation med sin typ brorsa?

Min typ brorsa av Johanna Lindbäck är en bok som man inte kan sluta läsa förrän man kommit till sista sidan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Syskonkärlek

Det är en av de bästa böckerna jag har läst! Den är skriven på ett väldigt roligt sätt och jag kunde inte släppa den ifrån mig förrän den var utläst...

Bibliotekarien bloggar sa...

Jag kan bara hålla med! Den är riktigt bra! :)
Katarina von Bredow skriver så otroligt bra böcker om relationer och utmanar ofta vad en relation är, kan eller bör vara. Det gillar jag!
Prova även den andra boken, "Min typ brorsa" av Johanna Lindbäck, som jag skrev om i samma inlägg. Den är skriven på ungefär samma tema och är också bra! :)