tisdag, december 15, 2009

Här kommer ännu fler... första intryck...
skrivna av elever i NV2b


Mord.net av Dan Buthler.
Mitt första intryck av boken ”Mord.net” är att det är en väldigt spännande bok. Man måste hålla många intryck och personer i huvudet för att kunna läsa den, 5-6 olika handlingar går parallellt med varandra, men ger också en bra stämning. Boken ger små ledtrådar så man måste tänka efter själv, något som gör att man inte kan sluta läsa. Den är också verklighetstrogen, som höjer nöjet med läsandet ännu mer. Personligen tycker jag om deckare, och det känns som att denna kommer vara en av de bättre jag har läst.
Av Benni.


Odjuret av Roslund och Hellström.
Jag tog tag i boken direkt när jag såg framsidan, och efter att ha läst på baksidan så var jag helt säker på att just denna boken ville jag läsa. Framsidan framkallar en känsla av obehag, och tillsammans med titeln så blir man väldigt nyfiken och vill genast börja läsa...

De första meningarna i boken gjorde att jag fastnade direkt, och ville bara läsa mer! här kommer de första meningarna... : "De kommer där borta. De kommer nu. Över höjden, förbi klätterställningen. Tjugo meter bort, kanske trettio. Nära de röda blommorna, likadana som utanför entrén till Säters fasta, han trodde länge att det var sådana rosor. Han borde inte."

Boken tar verkligen tag i en från första ordet och det går verkligen inte att sluta läsa, även om den emellanåt är så pass hemsk att man egentligen vill lägga den ifrån sig, men det går förstås inte... ska bli spännande och se vad som händer...
Av ...



Hypnotisören av lars Kepler.
En knivskuren pojke som enda vittne. En poliskommissarie som entusiastiskt försöker lösa familjemordet och hitta mördaren innan han når resten av familjen. En före detta hypnotisör som kan vara till hjälp för utredningen. Med dessa meningar kan man snabbt sammanfatta början av Lars Keplers Hypnotisören.
Lars Kepler har ett spännande sätt att skriva som fångar läsaren och får den att hänga med men samtidigt får man tänka efter lite själv. Han hoppar gärna fram och tillbaka i händelseförloppet och det är bra för att man då följer med personerna bättre.
Jag tror att boken kommer bli fortsatt spännande och har en rafflande upplösning.
Av Fredrik.


Svek av Karin Alvtegen.
Boken börjar med ett bråk mellan huvudpersonerna, Eva och Henrik. De har varit gifta i femton år och Eva märker mer och mer för varje dag att Henrik verkar tveksam på deras äktenskap. De har också en liten son, Axel tillsammans. Eva fösöker få ur Henrik om han varit otrogen eller vad anledningen annars skulle vara till att deras relation håller på att brytas upp. Spänningen byggs på ju mer man läser utav boken och inledningen har redan fångat mitt intresse för boken. Det ska bli intressant att se vad som händer med huvudpersonerna.
Av ...

Inga kommentarer: