tisdag, mars 03, 2009

Författarbesöket med Marcus Birro...

Jag kommer precis från författarbesöket med Marcus Birro som anordnades på Kulturhuset i Hässleholm. Marcus Birro berättade för oss om sin gymnasietid, sin första bok, hur han egentligen blev författare och problemen med arbetsförmedling och andra instanser som försökt hindra honom på vägen. Alltsammans berättades med hans svarta humor och där kroppsspråket användes för att förstärka hans föreläsning, vars budskap jag skulle vilja säga var:
Du kan bli vad du vill och låt inte någon annan säga till dig vad du kan eller inte kan bli.
Sammanfattningsvis var det ett författarbesök som lockade till mycket skratt och flertalet spontana applåder.

Några böcker av Marcus Birro:


På baksidan av boken Svarta vykort har Marcus Birro skrivit om den:
"Jag hoppas att den kan vara till nytta för någon.
Att skriva den har hur som helst räddat mitt liv. Bokstavligen."


Flyktsoda är en historia om vad som händer när man har nått botten och varför människor hellre tiger än erkänner sig svaga och i behov av hjälp...


Skjut dom som älskar
är Birros andra diktsamling och den är uppdelad i tre avsnitt: Hon mjölkar sitt tigerhjärta åt hajarna... ; ... medan jag följer eldflugans väg ; Att föreställa sig undergången

Inga kommentarer: